Hur vet jag att företaget är seriöst innan jag blir säljare?

 

Du kan alltid börja med att ringa homepartyföretagets kundtjänst för att ställa dina frågor.

 

Att prata med vänner & bekanta som har eller har haft relation till företaget kan också vara bra, men tänk på att en nyrekryterad säljare kan vara väldigt taggad och försäljningsinriktad mot dig. Därför är det ofta bra att bilda sig en egen uppfattning om företaget.

 

Vad man ska ställa för frågor till företaget beror ju på vad man vill få ut av sitt eventuella jobb där, och vad man känner sig osäker på.

Här är en liten förslagslista:

 

  • Vad får jag för provision?
  • Blir jag anställd hos er, eller måste jag ha egen F-skattsedel?
  • Måste jag ha ett visst antal partyn/visningar i månaden/veckan?
  • Måste jag förboka partyn för att få börja sälja?
  • Bestämmer jag själv hur många gäster jag vill ha på varje party?
  • Får jag ett startpaket när jag börjar eller måste jag köpa det?
  • Om man lånar startpaketet, kan jag köpa loss det sedan?
  • Måste visningsprodukterna bytas ut ofta?
  • Vad händer om jag vill sluta sälja, har man uppsägningstid, blir det någon kostnad för mig?
  • Hur många säljare har ni?
  • Har ni många säljare här där jag bor, finns det risk att vi börjar konkurrera ut varandra?
  • Kan jag få komma i kontakt med en säljare i närheten för att prata mer med henne/honom?
  • Får jag milersättning om jag åker i egen bil till visningar?
  • Har ni någon försäkring på mig som säljare under min visningstid?
  • Är mina visningsprodukter försäkrade om de skulle gå sönder eller själas?
  • Hur betalar kunderna på en visning hos er?
  • Hur får kunderna sina varor hos er?
  • Hur får de hjälp med byten/återköp hos er?
  • Får kunderna på en visning billigare pris jämfört med priserna på er hemsida?
  • Får jag själv köpa produkterna till rabatterat pris?
  • Får jag provision på de som jag ev. värvar som säljare?
  • Har ni kataloger/tidningar med era produkter som man kan sälja genom, tex på arbetsplater?
  • Vad brukar värdinnan få för att han/hon har visningen hemma hos sig?
  • Finns det reklammaterial som jag kan använda mig av i marknadsföringen?
  • Står ni för reklammaterialet eller kostar det mig något?
  • Gör ni reklam för ert företag i media?
  • Kan ni hänvisa till mig om ni får förfrågningar om visning eller säljarbete i mitt område?
  • Får jag göra reklam för mina visningar själv, tex på nätet eller i den lokala livsmedelsbutiken?
  • Får jag använda er logotype om jag gör reklam för mina visningar?

 

 

Många homepartyföretag är också medlemmar i Svensk Distanshandel (SDh).

SDh är en förening som informerar om distanshandel & e-handel, samt vill tillvarata branschens intressen och kvalitétssäkra den.

SDh gör också stickprovskontroller med provköp hos sina medlemmar.

 

SDh logotypen ser ut så här:

 

 

Svensk Distanshandel äger också Trygg e-handel som är en certifiering för e-handelsföretag. (Många homepartyföretag säljer ju sina produkter på internet också, och kan därför vara medlemmar här)

 

Trygg e-handelslogotypen ser ut så här:

 

 

 

<<Tillbaka

 

 

 

 

 

 

 

Hem - Homeparty kläder - Homeparty inredning - Homeparty sexleksaker - Homeparty hudvård - Homeparty övrigt - Lagar & regler

 

Kontakta oss: annons@homeparty-guiden.se